Regulamin Cmentarza Parafialnego
Regulamin Cmentarza Parafialnego
Cmentarz jest świętym miejscem grzebania i spoczynku osób zmarłych oraz modlitwy. Jest również miejscem zadumy nad sensem i celem ostatecznym życia człowieka. Wierni, których Bóg powołał do siebie oczekują tutaj na dzień Sądu Ostatecznego i zmartwychwstanie. Miejscu temu należy się cześć i poszanowanie.
- Cmentarz jest własnością parafii pw. Pana Jezusa Dobrego Pasterza w Rudy Rysiu.
- Zarządcą cmentarza jest każdorazowy ksiądz Proboszcz a administratorem osoba zatwierdzona przez Radę Parafialną.
- Dysponent grobu jest zobowiązany do stałej troski o stan i wygląd grobu, nagrobka, pomnika, grobowca.
- Zabrania się:
a) zaśmiecania cmentarza. Wszelkie odpadki należy składać do kontenerów lub kompostownika (tylko odpady biodegradowalne);
b) jeżdżenia na cmentarzu rowerami lub innymi pojazdami;
c) wprowadzania psów lub innych zwierząt;
d) chodzenie po grobach;
e) niszczenie roślin ozdobnych, zieleni na cmentarzu;
f) wjazdu wszelkich pojazdów bez zgody administratora cmentarza;
g) zostawiania ulotek, umieszczania jakichkolwiek reklam na terenie cmentarza lub na jego ogrodzeniu.
- W przypadku przydzielenia nowego miejsca na pochówek obowiązują następujące zasady:
a) grób pojedynczy, w którym można pochować max. 2 osoby ma metraż 2,5mx1,5m (łącznie z miejscem przeznaczonym na przejście między grobami);
b) grób podwójny w którym można pochować max 6 osób ma metraż 2,5mx2,5m (łącznie z miejscem przeznaczonym na przejście między grobami);
c) parcelę wyznacza i wymierza administrator cmentarza;
d) przejście między grobami musi mieć minimalnie 0,5m.
- Bez zgody zarządcy cmentarza nie można dokonywać żadnych prac na terenie cmentarza (wykonywanie piwniczek, nagrobków, pomników, grobowców; ekshumacji zwłok; likwidacji grobu; samowolnego sadzenia lub wycinania drzew lub krzewów).
- Rozpoczęcie prac remontowych lub budowlanych można podjąć po uprzednim uzgodnieniu ich terminu oraz zakresu z zarządcą cmentarza lub administratorem.
- Zamiana grobu ziemnego na murowany jest możliwa po uzyskaniu zgody zarządcy cmentarza.
- Zezwolenie na prace remontowe lub budowlane traci moc po upływie 6 miesięcy od daty wydania.
- Prace remontowe i budowlane bez zezwolenia są nielegalne. Zarządca cmentarza lub administrator ma prawo wezwać dysponenta grobu lub wykonawcę robót do przywrócenia miejsca lub rzeczy do stanu pierwotnego.
- W przypadku niedostosowania się do ww. wezwania zarządca cmentarza może obarczyć dysponenta grobu kosztami przywrócenia miejsca lub rzeczy do stanu pierwotnego.
- Wykonawca prac jest zobowiązany do usunięcia we własnym zakresie wszelkich szkód powstałych na terenie cmentarza w wyniku prac remontowych lub budowlanych oraz jest zobowiązany do zabrania ze sobą niewykorzystanych materiałów budowlanych i tzw. odpadów kamieniarskich.
- Administrator cmentarza ma prawo do skontrolowania jakości wykonanych prac pod kątem zachowania przepisów prawa budowlanego i obowiązującego regulaminu cmentarza. W przypadku jakichkolwiek uchybień ma obowiązek domagać się od dysponentów grobu niezwłocznego usunięcia zauważonych niedociągnięć lub wad.
- Groby zabytkowe oraz uznane za groby o wartości historycznej nie podlegają likwidacji lub przekazania na rzecz innej osoby.
- Prawo do grobu nie podlega przepisom o dziedziczeniu.
- Groby oraz place pod groby nie mogą być przedmiotem obrotu prywatnego.
- W przypadku zrzeczenia się praw do grobu lub placu, zarządca cmentarza podejmuje decyzję o dalszym przeznaczeniu grobu lub placu.
- Ekshumacja zwłok lub szczątków może być dokonana:
a) na uzasadnioną prośbę osób uprawnionych za zezwoleniem Inspekcji Sanitarnej;
b) na zarządzenie Prokuratury lub Sądu;
c) na podstawie decyzji właściwego Inspektora Sanitarnego, do wydania której wymagana jest pisemna zgoda ks. Proboszcza.
- Parafia odpowiada jedynie za szkody miejsca pochówku wynikłe z:
a) uszkodzeń dokonanych przez osoby wykonujące zlecenie zarządcy lub administratora cmentarza;
b) zniszczenia powstałego w wyniku złamania się drzewa lub jego gałęzi z starości;
c) udokumentowanego uszkodzenia ciała powstałego w wyniku poślizgnięcia na nieposypanych alejkach cmentarnych.
- Zarządca cmentarza nie odpowiada za szkody miejsca pochówku powstałe wskutek:
a) klęsk żywiołowych;
b) niesolidnego wykonania robót, złego stanu technicznego grobowca lub pomnika.
- Indywidualne ubezpieczenie grobowca spoczywa na dysponencie grobu.
- W sprawach nieregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy a w szczególności Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
- Niniejszy regulamin wchodzi z życiem w dniu 01.01.2018 i obowiązuje do odwołania.