Kancelaria Parafialna

Spis treści:

  1. Godziny otwarcia Kancelarii parafialnej
  2. Dokumenty potrzebne do:
  3. Praktyczne wskazówki dotyczące załatwiania spraw w kancelarii parafialnej

 

Kancelaria parafialna jest czynna:

  • W środy od 19:00 – 20:00
  • W piątki  od 19:00 – 20:00

W niedziele i święta kościelne kancelaria nieczynna.

W sprawach nagłych (pogrzeb, do chorego) – o każdej porze.

Narzeczeni są przyjmowani po wcześniejszym uzgodnieniu terminu spotkania.

Tel. Kontaktowy 14 671-45-54


DOKUMENTY NIEZBĘDNE DO ZAPISANIA DZIECKA DO CHRZTU
  1. Akt urodzenia dziecka
  2. Świadectwo ślubu kościelnego rodziców dziecka (jeśli ślub był poza parafią)
  3. Zaświadczenia od rodziców chrzestnych z ich parafii zamieszkania, że są katolikami wierzącymi oraz praktykującymi (kandydat na chrzestnego musi mieć skończone 16 lat życia i przyjęty sakrament bierzmowania)
  4. Zgoda własnego Proboszcza (jeśli chrzest jest spoza parafii)
  5. Z kompletem dokumentów udajemy się do kancelarii parafialnej

DOKUMENTY POTRZEBNE DO ZAWARCIA SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA
  1. Dowody osobiste nupturientów (osób mających zawrzeć związek małżeński).
  2. Świadectwa chrztu (do ślubu kościelnego) z aktualną datą wystawienia, jeżeli na świadectwie chrztu (w uwagach nie ma informacji o przyjęciu sakramentu bierzmowania) to dodatkowo świadectwo bierzmowania, z parafii w której sakrament był przyjęty.
  3. Świadectwa nauki religii z ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej.
  4. Zaświadczenie uczestnictwa w katechezie przedmałżeńskiej z poradnią rodzinną.
  5. Dokumenty z Urzędu Stanu Cywilnego do ślubu konkordatowego (ważne tylko 90 dni)
    lub akt zawarcia związku cywilnego w USC.
  6. Zgoda własnego Proboszcza, jeśli ślub jest spoza parafii.
  7. Osobiste zgłoszenie się w kancelarii parafialnej 3 miesiące przed planowanym ślubem

DOKUMENTY POTRZEBNE PRZY ORGANIZACJI POGRZEBU KATOLICKIEGO
  1. O śmierci należy powiadomić miejscowych duszpasterzy lub zarządcę cmentarza parafialnego przed załatwieniem wszelkich formalności w zakładzie pogrzebowym – wtedy bliższe informacje.
  2. Rodzina powinna zadbać o to, aby chory  pojednał  się z Bogiem przed śmiercią – nie odkładać przyjęcia sakramentu chorych na ostatnią chwilę bo jest to sakrament dla żyjących, umacnia w cierpieniu oraz toruje drogę do nieba.
  3. Akt zgonu z USC (po wpisaniu do księgi zmarłych w parafii do zwrotu)
  4. Karta zgonu jako dokument konieczny do pochowania na parafialnym cmentarzu.
  5. Dokument potwierdzający przyjęcie sakramentu chorych.

Praktyczne wskazówki dotyczące załatwiania spraw w kancelarii parafialnej.

 

  1. Gdzie się trzeba udać by otrzymać różnego typu świadectwa, zaświadczenia lub zgody?

wyłącznie parafia miejsca zamieszkania ma prawo wydać np. zaświadczenie o byciu praktykującym katolikiem (rodzic chrzestny, świadek do bierzmowania), zgodę na chrzest lub ślub poza parafią. Pisemna zgoda na pogrzeb poza parafią nie jest kategorycznie wymagana. Jednakże dla zachowania zasad savoir vivre należałoby poprosić o takową zgodę swojego ks. proboszcza.

świadectwa przyjęcia sakramentów (chrzest św., bierzmowanie, małżeństwo), wystawia wyłącznie parafia, w której sakrament został przyjęty.

 

  1. Definicja terminu „parafia miejsca zamieszkania”

Parafia miejsca zamieszkania – parafia, na terenie której dana osoba aktualnie mieszka. Nie ma znaczenia miejsce stałego zameldowania ani też czas pobytu na terenie danej parafii.

Bardzo istotną rzeczą jest mianowicie to, że w prawie kościelnym rozumienie terminów: miejsce tymczasowego zamieszkania lub stałego zameldowania znane z prawa świeckiego – nie ma żadnego znaczenia. Mówiąc inaczej termin „stałe zameldowanie” nie jest tożsame z terminem „miejsce zamieszkania” używanego w prawie kościelnym. Zameldowanie się bowiem w danej miejscowości, nie przesądza o faktycznym miejscu zamieszkaniu tej osoby w rozumieniu prawa kanonicznego.

 

W prawie kościelnym rozróżnia się następujące rodzajem miejsca zamieszkania:

Stałe. Zamieszkanie stałe (domicilium) w parafii nabywa się takim przebywaniem na terytorium jakiejś parafii, które albo jest połączone z zamiarem pozostania tam na stałe, jeśli nic stamtąd nie odwoła, albo trwało przez pełnych pięć lat (por. kan. 102 § 1).

Tymczasowe. Zamieszkanie tymczasowe (quasi-domicilium) w parafii nabywa się przez takie przebywanie na terenie jakieś parafii, które albo jest połączone z zamiarem pozostania tam przynajmniej przez trzy miesiące, jeśli nic stamtąd nie odwoła, albo przedłużyło się rzeczywiście do trzech miesięcy (kan. 102 § 2).

Zamieszkanie trwałe lub tymczasowe traci się przez odejście z miejsca zamieszkania z zamiarem niepowracania. (por. kan. 106)

W związku z powyższym istnieje też możliwość jednoczesnego przynależenia do dwóch parafii. Na przykład w sytuacji, gdy ktoś posiadając stałe miejsce zamieszkania wyjeżdża na przykład na roczny kontrakt albo na studia. Dotyczy to również osób pracujących za granicą, lecz b. często przyjeżdżających do swoich najbliższych w domu rodzinnym. W tym przypadku taka osoba przynależy do parafii swojego stałego zamieszkania i jednocześnie do parafii pobytu tymczasowego.

Praktycznie rzecz ujmując – młodzież ucząca się poza swoją rodzinną parafią, studenci, pracownicy na delegacji, którzy w ciągu tygodnia pracy mieszkają na stancji, akademiku, w hotelu robotniczym, lecz na weekend wracający do swojego domu, do swoich najbliższych są klasyfikowani jako mający stałe miejsce zamieszkania. Natomiast osoby, które wyjechały za granicę do pracy, tam już mieszkają więcej niż 5 lat i jedynie odwiedzają najbliższych z racji urlopu nie są traktowane jako posiadający stałe miejsce zamieszkania w danej parafii w Polsce. Ich parafią staje się zagraniczna parafia katolicka na terenie której obecnie mieszkają.